Budjetointi. Sana joka monen yrittäjän korvaan kuulostaa yhtä mielenkiintoiselta ja houkuttelevalta kuin sote-uudistus. Budjetin laatiminen tuo monelle mieleen paperipinojen alle hautautuneet virkamiehet, jotka loputtomien laskelmien jälkeen saavat aikaan monisatasivuisen tulo- ja menoarvion. Vaikeaa, työlästä ja tylsää. Vai onko? Miksi sinun pitäisi sittenkin olla kiinnostunut budjetoinnista?

Budjetointi on yritystoiminnan tavoitteiden asettelua, suunnittelua ja toiminnan ohjausta. Se on yrityksen talousjohtamisen perustyökalu. Erityisen hyödyllistä se on uusille yrityksille sekä erilaisissa yritystoiminnan muutostilanteissa. Ja muutoshan on jatkuvaa, joten aika harvassa ovat ne yritykset ja yrittäjät, joille budjetin laatimisesta ei olisi mitään hyötyä. Jos palkkaat uuden työntekijän, paljonko myynnin pitäisi kasvaa, jotta se kannattaisi? Menetit ison asiakkaan, mitä tämä vaikuttaa yrityksesi tulokseen? Haluat kasvattaa myyntiäsi 10 %. Miten tämä vaikuttaa kuluihin? Esimerkiksi tällaisiin kysymyksiin on vaikea vastata laatimatta edes jonkinlaista budjettia.

 

Kokemukseni yrittäjien kanssa työskentelystä on opettanut, että ne yrittäjät, jotka aktiivisesti suunnittelevat yrityksensä taloutta, pärjäävät paremmin.

Jo pelkän taloudellisen suunnitelman laatiminen sinänsä auttaa ymmärtämään syvemmin oman yrityksesi tilannetta ja tuo toimintaasi ryhtiä. Toki budjetointiin liittyy oleellisesti myös seuranta. Asiat eivät koskaan mene aivan kuten suunniteltiin, mutta vertailemalla kuukausittain ja vuositasolla toteumaa budjettiin, osaat jatkossa tehdä entistä parempia suunnitelmia. Kokemukseni yrittäjien kanssa työskentelystä on opettanut, että ne yrittäjät, jotka aktiivisesti suunnittelevat yrityksensä taloutta, pärjäävät paremmin.

Toki budjetin laatiminen vaatii vaivannäköä. Kun aiheeseen perehtyy, huomaa että pitäisikin ensin laatia osabudjetteja ja vasta sitten koota pääbudjetti. Puhutaan myös tulosbudjetista, kassabudjetista, tase-ennusteesta, rullaavasta ja liukuvasta budjetista. Älä murehdi! Budjetoinnista on toki olemassa oppikirjansa, mutta jos laadit budjettia vain omiin tarpeisiisi, ei sinun tarvitse välittää mistään säännöistä. Toisin kuin kirjanpidossa ja verotuksessa, mikään laki ei säätele sitä, miten sinun pitäisi budjettisi laatia.

Me Tili-Hämeessä olemme apunasi, kun budjetoit ja suunnittelet yritystoimintaasi. Mikset jättäisi budjetoinnin työläimpiä vaiheita meille, jotka pidämme Excel-taulukkojen kanssa askartelusta, ja joilla on työtä helpottavat ohjelmistot käytössään? Budjetin laatiminen alkaa yhteisellä palaverilla kanssasi, jossa käydään läpi nykytila, tiedossa olevat muutokset ja asetetaan tavoitteet. Tämän jälkeen laadimme budjettiluonnoksen, jota vielä tarkennellaan kanssasi. Kun budjetti on valmis, saat kuukausiraportteihisi mukaan budjettiseurannan ja budjettiin perustuvan tilikauden ennusteen. Eiköhän siis aloiteta budjettiriihi?

FacebooktwitterFacebooktwitter